איך לעודד עבודת צוות

elihai 26.12.19

אחד המשאבים החשובים ביותר של הארגון הוא ההון האנושי, אלו הם העובדים של הארגון אשר מבצעים את הפעולות השונות אשר תחת תחום אחריותם, ומתפעלים את הארגון בכפוף להנחיות המנהלים. לכל עובד יש תחום אחריות אישי, אך לא ניתן להתעלם מהעובדה שיש לעבוד בשיתוף פעולה. כלומר הארגון צריך עבודת צוות. לכל אחד מהעובדים יש יתרונות וחסרונות, אך כאשר הם עובדים כצוות הם מסוגלים להשיג הרבה יותר. זהו המצב האידיאלי עבור הארגון, אך כידוע כאשר מדובר באנשים לא תמיד זה מתקיים בפועל. לצערנו הרב יתכנו חיכוכים ומתיחוייות מסוגים שונים אשר יכולים לפגוע בעבודת הצוות ובכך בביצועי הארגון. כאשר זה קורה אסור לארגון להשלים עם המצב, על המנהלים לנקוט בפעולות של ממש על מנת לעודד את עבודת הצוות. אבל כיצד ניתן לעשות זאת בצורה הטובה ביותר?

גיוס עובדים וקליטתם

המחשבה על עבודת צוות צריכה להתחיל כבר בשלבים של גיוס העובדים. כאשר הארגון מגייס עובדים חדשים הוא בוחן את כישוריהם וניסיונם, אך על הארגון לבחון גם את תכונות האופי של העובד. חשוב לנסות לאבחן את הגישה של העובד כלפי עבודת צוות. ניתן לנסות להציג למועמדים תרחישים שונים ולשאול לדעתם ואיך הם היו מתמודדים עם אותה הסיטואציה על מנת ללמוד על אופיים. ערך שיתוף הפעולה חייב להיות דבר המודגש בתהליכי קליטת העובדים החדשים. כמובן שלא תוכלו להטיל את כל האחריות על העובד, עליכם המנהלים לסייע לעובד להשתלב במקום העבודה, להכיר את בעלי התפקידים וצורת העבודה על מנת שיהיה לו יותר קל.

מנהלים כמנטורים

המנהלים בארגון אינם נושאים אך ורק בתפקיד טכני של חלוקת המשאבים, הם אינם מנהלים מכונות אלא בני אדם. על המנהל לשמש כמנטור לעובדים אשר מלמד אותם את צורת העבודה הנכונה ואת ההתנהלות הנכונה. מנהל אשר מספק לעובדים השראה ומחנך לטובת הערכים החשובים עבור הארגון. במקרים רבים מנהלים מעודדים תחרותיות, זה טוב ונכון עד מידה מסוימת, אך אסור לעודד תחרות מהסוג שרומס ודוחק עובדים, אלא תחרותיות חיובית אשר אינה מבטלת את עבודת הצוות. לא תוכלו לקטר על התנהלות העובדים כאשר המנהלים אינם משדרים את המסר הנכון.

פעילויות גיבוש

גיבוש עובדים לקבוצה המשתפת פעולה הוא אתגר גדול. המנהלים יכולים להדגיש את נושא שיתוך הפעולה בקונטקסט של העבודה השוטפת, אך לפעמים המסק נקלט ומופנם בצורה טובה יותר כאשר מביאים את העובדים למצב של שיתוף פעולה בדבר אשר אינו קשור באופן ישיר לעניינים שעל סדר היום בעבודה. יהיה זה רעיון טוב לקחת פסק זמן ולהוציא את העובדים לאיזו פעילות גיבוש מהנה. פעולות גיבוש מוציאות את העובדים מסביבת העבודה ובכך מאפשרת להם להתשחרר ממשקעי העבר והחיכוכים השונים שאולי התרחשו. הם יכולים לנקות את הראש בסביבה ניטרלית יחדיו עם עמיתיהם לעבודה. במהלך יום הגיבוש הם יכולים להתנסות בפעולות שונות אשר מחזקות את ערך שיתוף הפעולה ללא תלות בהגדרת התפקיד של העובד בארגון. פעילויות אלו שוברות מחסומים, מחזקות קשרים אישיים ומחזקות את שיתוף הפעולה בין העובדים.

חוויות מרגשות שמעודדות עבודת צוות

כל ארגון רוצה לעודד את עבודת הצוות. יש לכך סיבות טובות, הרי ברור שבעזרת עבודת צוות ניתן להשיג יותר. למשל עובד תחרותי מאוד אשר רוצה את כל הקרדיט לעצמו ולכן אינו עובד כצוות עם עמיתיו לעבודה, עשוי אולי להגיע להישגים טובים יחסית לאחרים, אך אילו הייה משתף פעולה הערך המשותף היה גבוה בהרבה מהמצב הנתון. שיתוף פעולה ועבודת צוות הם הבסיס לכוחו של המין האנושי, הם הסיבה מדוע בני האדם נמצאים בראש שרשרת המזון. ברור שנרצה לראות עבודת צוות במקומות העבודה ולכן עלינו גם להיות אקטיביים ולחנך לצורך שיתוף פעולה.

ארגונים רבים מקיימים ימי גיבוש לעובדים אשר בין היתר תפקידם להעלות את רמת שיתוף הפעולה בארגון. בימי הגיבוש ניתן לנתק את העובדים מענייני היום יום של הארגון. אשר כרגע אולי מלאים במתיחות וחיכוכים אישיים ורמה נמוכה של שיתוף פעולה, ולקחת אותם למקום אחר בו ניתן לשנות את האווירה ולעבוד על שיפור עבודת הצוות בקונטקסט המנותק מהעבודה. כך יהיה לנו יותר קל להטמיע את ערכי עבודת הצוות וחשיבה יצירתית. אנו בעצם עוקפים את הבעיה ביום הגיבוש, מטמיעים את הערכים הנכונים וכאשר הצלחנו לחולל את השינוי האישי אנו יכולים לחזור למקום העבודה ולהתמודד עם הבעיות באמצעות הכלים החדשים שהעובדים קיבלו ובאמצעות פרספקטיבה חדשה.

על מנת להצליח במשימה כדאי לחפש אחר פעילויות מרגשות אשר יסחפו את העובדים ויחד עם זאת יהיו בהם אלמנטים אשר מעודדים את שיתוף הפעולה.

אפשרות מעניינת אשר נוסתה בהצלחה בימי גיבוש לחבות היא פעילות הלייזר טאג.

לייזר טאג הוא משחק מלא אדרנלין אשר בו שתי קבוצות מתחרות אחת בשנייה בשדה קרב העושה שימוש ברובי לייזר (בלתי מזיקים כמובן). זה כמו משחק מחשב אך כאן אנחנו בתוך המשחק.

כל קבוצה רוצה לנצח. אך בשביל לנצח צריך לבנות אסטרטגיה ולעבוד כצוות – כל אחד צריך לבצע את תפקידו בתיאום עם האחרים על מנת לנצח את הקבוצה היריבה. זה לא שונה מהמצב במקום העבודה, גם שם אנו מצפים מהעובדים לעבוד כצוות ולהוציא לפועל אסטרטגיות אשר יביאו לארגון יתרון על פני המתחרים. באמצעות הפעילות המרגשת, העובדים יכולים לספוג את ערך עבודת הצוות ושיתוף הפעולה, שלא בהקשר היומיומי של מטלות העבודה. כאשר יחזרו למשרד יהיה להם קל יותר לשמר את אותם הערכים ולבטא אותם בהתנהלות היום יומית.

וואטסאפ חייגו אלינו שלחו לנו מייל
חדש ומגניב!
פעילות ניידת
עד אליכם
×

WhatsApp Chat